Allmänna Villkor

Allmänt

Vi som tillhandahåller webbplatsen www.lenoites.se är Lenoites AB, organisationsnummer 556998-1755, med adress Stormgatan 3, 504 64 Borås, Sverige (”Lenoites”).
Begreppen ”vi”, ”vår”, ”vårt” och ”oss” nedan syftar på Lenoites.

För att registrera ett användarkonto hos oss eller köpa produkter via vår webbplats måste du vara 18 år.
Om du är under 18 år krävs målsmans godkännande, i enlighet med Föräldrabalken.

Genom att köpa produkter ur vårt sortiment, ansöka om kredit, registrera ett användarkonto, använda våra tjänster på webbplatsen och/eller våra mobilapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och bekräftar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta.

Vi förbehåller oss rätten att vid behov ändra dessa villkor utan föregående meddelande. Den version av villkoren som gällde när du genomförde din beställning är den som tillämpas för ditt köp.

 

Företagsinformation

Kundtjänst e-post:
lenoites@lenoites.com

Öppettider för kundtjänst:
Måndag–fredag: 08.00 – 17.00

Ytterligare kontaktuppgifter finns på vår kundservicesida.

 

Returadress: 
Expresspack Sverige AB
Lagermottagning via Grönbogatan
Risängsgatan 4
504 68 Borås
Sverige

 

Besöksadress till kontor:
För närvarande har vi ingen besöksadress.

 

Organisationsnummer:
556998-1755

 

Priser och avgifter

Våra priser och avgifter kan komma att ändras på grund av omständigheter utanför vår kontroll, såsom ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller justerade momssatser.
Alla priser anges inklusive 25 % moms.
Om momssatsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter i motsvarande grad.

 

Tullar utanför EU (exklusive Norge)

Kunder som bor utanför EU i länder med handelsavtal kan behöva betala tullavgifter och moms enligt reglerna i mottagarlandet.
Betalning av moms och tull hanteras av transportföretaget.

 

Fraktavgifter

Fri frakt gäller för vanliga paket över angivet belopp.
För beställningar under detta värde tillkommer en fraktavgift.
I kassan ser du vilka leveransalternativ och leveranstider som erbjuds för din beställning, beroende på produkttyp och leveransadress.
Nedan visas aktuella priser för Sverige.

 

Leveranssätt

I kassan visas de leveransalternativ som gäller för din order – dessa varierar beroende på produkttyp och leveransadress.
Kontrollera alltid att dina kontaktuppgifter och din adress är korrekta innan du bekräftar beställningen, eftersom uppgifterna inte kan ändras efter att ordern har lagts.
Vid väsentliga leveransförseningar har du rätt att häva köpet.

 

Vi erbjuder följande leveransalternativ:

Sverige

  • Fri frakt för beställningar över 499 kr (efter eventuella rabatter) med Early Bird Mailbox - 0 kr

  • Fraktavgift 39 kr för beställningar mellan 1–498 kr (efter rabatter) med Early Bird Mailbox

  • PostNord MyPack Collect

  • PostNord MyPack Home

  • DHL Freight Service Point

  • DHL Freight Home Delivery

  • UPS Express Saver Home Delivery

  • DHL Express ODD

 

Leverans inom EU

(DK, FI, DE, NL, BE, FR, ES, IT, PL, NO, GB, XI)

  • Bring Pickup Parcel Bulk

  • UPS Standard Home Delivery

  • UPS Express Saver Home Delivery

  • DHL Express ODD

 

Övriga Europa

  • Maersk E-Delivery

  • FedEx International Connect Plus Europe

  • UPS Express Saver Home Delivery

  • DHL Express ODD

 

USA, Kanada och övriga världen

  • UPS Expedited Home Delivery

  • FedEx International Connect Plus Rest of World

  • UPS Express Saver Home Delivery

  • FedEx International Priority Home Delivery

  • DHL Express ODD

 

Betalningsmetoder

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Kortbetalning
Vid betalning med kort betalar du direkt i kassan med ditt debit- eller kreditkort.
Vi använder 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer för en säker betalning.
Vi accepterar Klarna, Visa, Mastercard, American Express och Swish.
Beloppet debiteras direkt vid köpet.

 

Månadsfaktura / Klarna
Vi erbjuder fakturabetalning genom vår partner Klarna:

  • Betala senare med Klarna

  • Delbetala med Klarna

  • Betala nu eller senare med Klarna

 

Ångerrätt

Du har ångerrätt enligt gällande lagstiftning, vilket innebär 14 dagar från den dag du tog emot varan (eller den sista varan i en delad leverans).

Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan, men endast i den omfattning som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion.
Ångerrätten gäller alla produkter på vår webbplats, förutom kosmetiska produkter där förseglingen brutits.
Den gäller inte heller för specialtillverkade produkter, dvs. varor som framställts efter kundens egna specifikationer.

Om du vill utöva din ångerrätt ska du meddela oss tydligt inom 14 dagar.
Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag förlängs tiden till nästa vardag.
Efter anmälan har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan.

Registrera din retur via e-post eller kontakta kundtjänst på lenoites@lenoites.com för att starta returprocessen.


Returnera oanvänd vara med alla etiketter kvar i originalförpackningen (eller motsvarande skyddande förpackning).
Förvara alltid kvitto eller inlämningsbevis tills du fått bekräftelse på att returen är behandlad.

Att låta bli att hämta ut en försändelse räknas inte som ångerrätt.
Ej uthämtade paket returneras automatiskt och debiteras en avgift på 79 kr.

 

Returrätt

Du har 14 dagars returrätt vid köp hos oss.
Samma undantag gäller som för ångerrätten – öppnade kosmetikaprodukter och specialtillverkade varor omfattas inte.

Vi ber dig returnera oanvänd vara inom 30 dagar, med alla etiketter kvar och i originalförpackning eller motsvarande skydd.
Returavgift: 79 kr per paket.
Vid retur av hela beställningen återbetalas inte fraktkostnaden.
Vid delretur återbetalas inte frakt- eller hanteringsavgifter.

Återbetalning sker så snart returen mottagits och behandlats, normalt inom 2–3 veckor.
Om varan hanterats utöver vad som är nödvändigt kan värdeminskningsavdrag göras.
Återbetalning sker med samma betalningsmetod som vid köpet.

 

Så gör du en retur

Returavgift tillkommer beroende på land:

  • Inom Sverige: 79 kr

  • Utanför EU: 15 €

  • Storbritannien: 20 £

  • USA: 20 $
    Vid godkänd reklamation eller felaktig leverans tas ingen retur- eller fraktavgift ut.

 

Ej uthämtade paket

För försändelser som inte hämtas ut inom utsatt tid debiteras en avgift på 79 kr, vilket täcker faktiska kostnader för frakt, retur och hantering.

 

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du rätt att reklamera fel inom tre år från att du tagit emot varan, förutsatt att felet är ursprungligt.
Kontakta oss inom skälig tid efter att du upptäckt felet – inom två månader anses rimligt.

Beskriv felet och bifoga bilder på varan och eventuell skada på förpackningen.
Kundtjänst återkommer med förslag till lösning.
Vid accepterad kompensation avstår du från framtida krav gällande samma fel.

Spara alltid inlämningsbevis tills reklamationen är avslutad.
Vid godkänd reklamation återbetalas beloppet inom 30 dagar, via samma betalningsmetod som vid köpet.

Vid godkänd reklamation står vi för frakt, returfrakt och eventuella avgifter.
Vid nekad reklamation returneras varan till dig.

 

Transportskador

Om försändelsen är synligt skadad vid leverans, anmäl detta direkt till chauffören vid mottagandet.
Meddela oss om skadan inom tre dagar och bifoga bilder på emballage och skadad vara ur olika vinklar.

 

Återbetalning

Vid hävt köp på grund av försening sker återbetalning inom 14 dagar.
Vid retur eller reklamation återbetalas beloppet när varan mottagits och hanterats.
Återbetalningen sker via samma betalningssätt som användes vid köpet.
Vid kortbetalning kan det dröja några extra dagar beroende på bankens hanteringstid.

 

Tvister

Om en tvist inte kan lösas mellan parterna rekommenderar vi kontakt med Allmänna reklamationsnämnden (ARN, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm).
Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.
Du kan även använda EU:s onlineplattform för tvistlösning: ec.europa.eu/odr

För information om konsumenträttigheter, se Konsumentverkets webbplats: www.konsumentverket.se

Support och tillgänglighet

Vi strävar efter att svara på e-postförfrågningar inom 24 timmar under vardagar.
Vid fördröjning längre än 48 timmar informerar vi dig om orsaken.
Komplexa ärenden, såsom reklamationer eller transportskador, kan ta längre tid att handlägga.

 

Presentkort

Vi erbjuder presentkort.
Sök på ”presentkort” på vår webbplats för att se tillgängliga belopp.
Ange mottagarens e-postadress, namn och hälsning.
Betalning sker som vanligt i kassan, och presentkortet skickas via e-post.
Betalning kan endast göras med kort.
Presentkortet innehåller en unik kod som anges i kassan vid användning.
Om beloppet inte används fullt ut kan samma kod användas vid nästa köp.
Presentkort är giltiga i 24 månader.

Bedrägeri

Alla fall av bedrägeri, dataintrång eller försök till bedrägeri polisanmäls.
Vi förbehåller oss rätten att neka eller annullera köp om misstanke om bedrägeri, dataintrång eller annan otillåten användning föreligger.

 

Färgåtergivning

Eftersom olika skärminställningar påverkar färgåtergivningen kan vi inte garantera att produktbildernas färger exakt motsvarar verkligheten.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Skicka inte kontanter i förskott

Vi ansvarar inte för pengar, checkar eller frimärken som skickas per post.

Force Majeure

Lenoites är befriat från ansvar för underlåtenhet att uppfylla vissa skyldigheter enligt dessa villkor om detta beror på force majeure, det vill säga händelser utanför vår kontroll som hindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Exempel på force majeure:

  • myndighetsåtgärder eller underlåtenhet,

  • ny eller ändrad lagstiftning,

  • arbetskonflikt, strejk, blockad,

  • brand, översvämning, sabotage eller större olycka.

Force majeure omfattar även myndighetsbeslut som negativt påverkar marknaden eller produkterna, exempelvis beslut om varningstexter, försäljningsförbud eller onormalt minskad efterfrågan.

 

Dessa villkor uppdaterades senast: 2025-11-03.